Strona główna

Minecraft© to jedna z najpopularniejszych gier na świecie. Gra w nią obecnie 74 mln graczy na całym świecie. Jesteś fanem Minecraft©? Przyłącz się do projektu "Ciepło dla Pragi" i poznaj ekologiczną odsłonę gry - Ecocraft.

Jak powstał i jest rozwijany Ecocraft?

Podstawą Ecocraft jest stworzony przez holenderską firmę Geodan - Geocraft. Pomysłem przyświecającym stworzeniu aplikacji była chęć odwzorowania rzeczywistej Holandii w świecie znanym z Minecraft©. Dzięki odpowiedniemu przekształceniu dostępnych danych przeniesiono do środowiska gry bryły budynków i sieć ulic. Zadaniem graczy było jak najwierniejsze odwzorowanie rzeczywistości na bazie swoich obserwacji, zdjęć czy znajomości terenu – np. oteksturowanie odpowiednika swojego domu. W ten sposób powstała wierna, wirtualna kopia Holandii – baza pod dalszy rozwój oprogramowania.

Ponieważ Ecocraft jest oparty na grze Minecraft©, sposób funkcjonowania programu jest właściwie identyczny. Dlatego obsługa aplikacja dla użytkowników Minecraft©, nie będzie stanowić najmniejszych problemów. 

Jakie nowości znajdziemy w Ecocraft?

Przede wszystkim mapa świata dostępna w Ecocraft jest, w przeciwieństwie do świata Minecraft©, odzwierciedleniem rzeczywistości. Świat w Ecocraft tworzony jest na bazie realnych danych, a nie jak w przypadku "gry macierzystej" w oparciu o wyobraźnię graczy. Dlatego też udział w grze wymaga od graczy wyjścia w teren – dokonania obserwacji, zrobienia zdjęć. Zebrane dane gracze wykorzystują do zbudowania świata, który jak najbardziej przypomina ten realny, oglądany przez nas na co dzień. Jednocześnie gracze mają możliwość ingerowania w wygląd udostępnionego na serwerze świata i przedstawienia swojej wizji przestrzennej. 

Ponadto dedykowany scenariusz umożliwia tworzenie miejskich obszarów wydajnych energetycznie, wyposażonych w odnawialne źródła energii. Podczas specjalnie przygotowanych warsztatów gracze uczą się m. in. jak wskazać w grze budynki które wymagają termoizolacji oraz mogą proponować gdzie należy umieścić panele solarne lub rozwijać zieloną infrastrukturę.

Dlaczego chcemy korzystać z gry Ecocraft w projekcie "Ciepło dla Pragi"?

Podczas gry w Minecraft©, młodzi ludzie kształtują u siebie tzw. myślenie przestrzenne. Dzięki symulacji komputerowej Ecocraft można kreować zmiany w świecie rzeczywistym – zarówno w swoim najbliższym otoczeniu, jak również w odległych nieznanych nam zakątkach świata (choć wymaga to odpowiednio przygotowanych danych i serwera). Możliwe jest zatem stworzenie swojego miasta marzeń, osadzonego w świecie rzeczywistym. Podobne projekty realizowano przy wykorzystaniu Minecraft©, np. opracowywano wizję jak Warszawa mogłaby wyglądać w przyszłości. Były to jednak symulacje czysto wizualne, nie posiadające tak szczegółowego odniesienia przestrzennego.

Jakie korzyści przynosi włączanie Ecocraft do edukacji młodego pokolenia?

Obecna młodzież w bardzo krótkim czasie stanie się dorosłymi – nie tylko mieszkańcami, ale i kreatorami przestrzeni, w której żyjemy. Warto byśmy wcześniej pomyśleli o ich odpowiedniej edukacji i pokazali, że miasto to nasza wspólna przestrzeń, w której kształtowanie warto się angażować. Będzie to mieć wpływ nie tylko na kreatywność i umiejętności przestrzenne ale zaszczepi też wśród młodego pokolenia chęć do partycypacji społecznej. Ponadto, poprzez dzieci i młodzież już dziś jesteśmy w stanie dotrzeć również do ich rodzin, a zatem osób w innym wieku – rodziców, dziadków.

Ecocraft łączy w sobie cechy gry komputerowej oraz elementy edukacji przestrzennej i ekologicznej. Takie zestrojenie pozwala zachęcić najmłodszych graczy do kreatywnego obcowania z otaczającą ich przestrzenią i oswoić z troską o środowisko. Warto wspomnieć w tym miejscu o ogromnej popularności „gry macierzystej” wśród dzieci i młodzieży, co dodatkowo sprawia, że użytkownicy Ecocraft bardzo szybko odnajdą się w jego wirtualnym eco-świecie. 

Fundacja Veolia
Centrum UNEP/GRID-Warszawa
Partnerstwo RAZEM DLA ŚRODOWISKA
Patrona honorowy
Patronat medialny

Mieszkaniec